Vårdcentralen

Berättelsen om vårdcentralen som inte har patienterna i väntrummet länge

En vårdcentral i Stockholm stod inför en större förändring som krävde att medarbetarna tillsammans kunde enas om att gå mot nya utmaningar och förändra sitt arbetssätt.

 

Ardevos konsulter fick uppdraget och började med att göra en bred nulägesanalys tillsammans med en brett sammansatt ledningsgrupp. Kunder, konkurrenter och viktiga omvärldsfaktorer diskuterades och den inre effektiviteten i verksamheten granskades i syfte att hitta utvecklingsmöjligheter. Efter några svettiga arbetspass identifierades ett antal viktiga områden att arbeta med varav arbetsflödet/processerna var en viktig sådan för att få arbetet att fungera mer effektivt och förkorta väntetiden för patienterna.

 

Detta blev en bärande del i verksamhetsidén som tillsammans med en ny strategi och tydliga mål lade fast inriktningen för den "nya" vårdcentralen. Den övriga personalen involverades i planerna och en tydlig handlingsplan togs fram som steg för steg visade vad man skulle arbeta med det kommande året.

 

Planen sattes snabbt i verket och de flesta medarbetarna var engagerade på något sätt med ansvar för en del i arbetet, något som även diskuterades vid utvecklingssamtalen.

 

Miljö- och kvalitetsarbetet, som tidigare hade "hängt lite löst" , fick nu också en mening och ett sammanhang, något som uppskattades inte minst av ledningsgruppen som nu hade ett tydligt redskap att arbeta med för ledning och styrning av verksamheten på ett positivt sätt.

 

Resultaten lät inte vänta på sig, på ett halvår hade väntetiderna gått ner, patienterna var tydligt nöjdare och personalen, som nu arbetade i team, trivdes mycket bättre på jobbet.