Marknadsbolagen i Nordafrika

... fick ny gemensam affärskultur

Ett av Sveriges största läkemedelsbolag hade identifierat ett behov att få sina marknadsbolag i Nordafrika, Mellersta Östern och Balkan att ha ett gemensamt agernade och en gemensam värdegrund som låg i linje med koncernens övergripande riktlinjer.

 

Dessutom behövde de marknadsansvariga få en uppfräschning av sina kunskaper i marknadsföring och affärsutveckling. Ardevo fick uppdraget att genomföra denna kombinerade utbildning, profilering och affärsutveckling och genomförde det under ett antal workshops i London och Paris.

 

Med Xergi-processen som utgångspunkt tog så ett team från varje land fram en affärsplan där analys, mål och aktiviteter var unika för respektive marknad men där affärsidé och värdegrund/strategier i huvudsak var gemensamma och tydligt speglade koncernens strategi och värdegrund.

 

Resultatet blev ett mycket tydlgare gemensamt agerande, vassare affärsmannaskap men också möjlighet till större transparens och jämförbarhet mellan marknaderna, något som uppskattades inte minst från koncernledningshåll.